DIY: granieten schaaltjes van fimo

Deze DIY sierde mijn Pinterest borden al jaaaren - zonder overdrijven. Terwijl het in feite poepsimpel is. Moest u geen flauw idee hebben hoe hieraan te beginnen, geef ik u graag een mini handleiding. Bent u op zoek naar een meer gedetailleerde uitleg, dan stel ik voor om het internet/Pinterest af te struinen. Er zijn veel bloggers die het beter als ik kunnen uitleggen ;-)



Wat hebt u nodig?
» één of meerdere pakjes fimo bakklei
» een deegrol/iets dat kan dienen als deegrol, een glazen (wijn)fles bijvoorbeeld
» ovenbestendige schaaltjes in verschillende formaten
» gouden nagellak

Hoe maakt u het?
» Kneed de klei tot hij soepel is. Ik gebruikte voor vijf schaaltjes (twee kleine en drie grote) in totaal anderhalf pakje Fimo. Bij sommige ging ik voor een marble effect en mengde ik wit en graniet door elkaar.
» Kneed bolletjes en maak ze met de deegrol plat. Drapeer dan over de onderkant van uw schaaltjes. Zo krijgen ze ook een platte onderkant en blijven ze mooi liggen. Indien gewenst kan u de randjes bijsnijden zodat u geen bizarre uitsteeksels krijgt.
» Volg de instructies die op de verpakking staan van uw klei en bak de Fimoschaaltjes. De mijne bakten 30 minuten op 130°C. Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen voordat u de schaaltjes uit de vormen haalt.
» Voor een finishing touch kan u met gouden nagellak of een gouden pen de rand versieren. En hoppa: klaar die handel!

Op een uurtje tijd (dat is inclusief baktijd) heb ik nu vijf nieuwe, bijzonder budgetvriendelijke schaaltjes om mijn prullaria in kwijt te kunnen. En zeg nu zelf: zien deze schaaltjes er niet mega fancy uit?







En dit is al een kleine sneak peek naar de post van volgende week, met één van de schaaltjes in actie...


Tot de volgende!

CONVERSATION

8 reacties:

  1. Elisse je hebt geen idee hoe blij ik hier mee ben! Anderhalve week geleden heb ik het geprobeerd in een spontane poging - een plantenpotje van fimo. Geheel mislukt, hoe geduldig ik ook bezig ben geweest tot diep in de nacht, haha. En als ik het filmpje bekijk ben ik ook veel te lastig aan de slag gegaan en was m'n bakje veel te dun. Ik had wel een mooi marmer effect gemaakt, haha. Maar hoe die dame dat in het YT filmpje doet, gaat het makkelijker, haha.
    Je schaaltjes zijn echt prachtig! Mooie kleur, mooie vormen, wauw. En de glitters erin, gaaf!
    Jouw schaaltjes hebben trouwens een glanslaagje, klopt dat? Zit dat in de klei of doe je dat zelf? Mijn fimo bleef heel mat, vond ik niet zo heel mooi eigenlijk.
    Ik weet niet of je het weet, maar ik werk in een tekenvakhandel, dus als ik weer moet werken neem ik wat fimo mee :).
    Liefs!

    ReplyDelete
    Replies
    1. De glitters komen van de Fimo (de kleur die ik gebruikte heette graniet en heb ik gemengd met een transparante witte) zelf en ik veronderstel dat de glanslaag ook daarvan komt, want ik heb niks extra meer gedaan na het bakken.

      Waw zo leuk dat je in een tekenvakhandel werkt, dat wist ik inderdaad niet! Ik heb mijn Fimo tweedehands gekocht, ook een leuk koopje. Daardoor wel niet veel keuze in kleuren, maar ik vond deze net wel heel bijzonder :)

      Delete
  2. Dit is prachtig! Wat een geweldig idee, dat marble effect! Ik ga direct op zoek naar wat Fimo! Bedankt!

    ReplyDelete
  3. Ooh, wijs! En ook heel mooi. Heb je die fimo dan zo gekocht (op de witte vlekken na)? En 'k ben ook wel benieuwd hoe je die schaaltjes zo mooi hebt doen glanzen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep, is Fimo in de kleur 'graniet', grijs dus met die spikkeltjes er al in. Ik heb er niks meer aan gedaan om ze extra te doen glanzen dus veronderstel dat het door die kleur Fimo komt!

      Delete
  4. Mega fancy! En het lijkt zo simpel. Moet ik eens doen als we hier aan inrichten kunnen beginnen denken ...

    ReplyDelete
  5. Heel, heel mooi! Nu krijg ik ook zin om het te proberen, bedankt voor de uitleg!

    ReplyDelete

Yay! Comments make my day!

Back
to top